søndag 15. mai 2011

Øl og mat: Food Story, Grünerløkka, Pasta Bolognese og Ægir IPA


Food Story midt i Thoralv Meiers gate på Grünerløkka handler om mat og måltider; om opplevelse, sanselighet og samhørighet. De har som visjon å inspirere til bedre kosthold, rikere mat- og måltidsopplevelser og et bedre liv. Og dette vil jeg si de klarer til fingerspissene. 

I følge deres nettsider skal hvert produkt:
·                     smake godt
·                     være fremstilt uten kjemiske tilsetningsstoffer
·                     ha god design
·                     fortelle en god historie

Jeg bestilte meg en Pasta Bolognese med okse-ragu på høgrev med tomat, hvitvin, løk, vitløk. Servert med pasta pappardelle og Parmagiano Reggiano parmesan og enÆgir IPA

Og for en god kombinasjon. Friskheten og syrligheten av Ægir IPA passet ypperlig sammen med syrligheten fra tomatene. Den god bitterheten i ølet utfyller retten ut til fingerspissene. En slurk må avslutte en munnfull mat. Og kjøttet? Ikke snakk - det er noe helt annet enn kjøttdeig - naturlig nok. Smakfult, saftig og mørt. Et veldig godt måltid.

Stedet har, som dere leser, fantastisk god mat av naturlige råvarer, samt et veldig godt utvalg av øl og vin. Personalet her var veldig serviceinnstilt. Da vi, jeg og Sammy, spurte den hyggelig kelneren om hvilket øl som passet til retten, sa hun rett ut: "at det kan ikke jeg svare deg på, men jeg skal hente sjefen". Det vil jeg si at det er service på et høyt plan. 

Dette er en plass man kan forelske seg i, og der er hyggelig at folk tørr å satse uten de store bryggeriene i ryggen.

Som en liten kuriositet ble jeg egentlig anbefalt Midtfyns Bryghus, Chilli Tripel til denne retten, men etter å ha sjekket lagret - og sendt en mann til nabopuben (!) - for å sjekke om de hadde, kom de dessverre tomhendt tilbake. Neste gang jeg skal spise noe med tomatsaus skal jeg teste ut en Chilli Tripel, for det tror jeg kan bli en ypperlig kompinasjon.

Dette er en soleklar terningkast 6

Pris: Mat 160,-, Øl: 119,-

1 kommentar:

  1. Er helt enig i dette, gjennomførte smaker i et gjennomført konsept!

    SvarSlett