onsdag 4. mai 2011

Øltest: North Coast Brewing Company, Old Rasputin, Russian imperial stout, 9%

Som en av de første i håndbrygget øl-bevegelsen i USA, åpnet North Coast Brewing Company i 1988 som en lokal bryggeripub i den historiske byen Fort Bragg i California. Under ledelse av bryggerimester Mark Ruedrich har bryggeriet utviklet meget godt rykte, og gjennom sin teft for kvalitet har de vunnet mer enn 70 priser i nasjonale (USA) og internasjonale konkurranser. I tillegg til Red Seal Ale, Old Rasputin Russian Imperial Stout, Scrimshaw Pilsner, har bryggeriet gjenopplivet gamle Acme-etiketten fra 1860årenes San Francisco. (Kilde)

Old Rasputin er produsert med inspirasjon fra den gamle  tradisjonen fra det 18. århundre da engelske bryggere leverte Old Rasputin til hoffet i Russlands Katarina den store. Og i dag skal jeg få teste det.

Ølet er bekmørt, med et fint karamellaktig skum. Mye duft av frukt og brent malt, samt et hint av lakris. Når jeg får det i munnen kjenner jeg at ølet er veldig kompleks på smak med rosiner, grapefukt malt og mye sødme som gjør at denne ølen er nydelig god for min gane. Dessverre fikk jeg servert ølen litt for kald, så jeg mistet mye av duftene og smaken til å begynne med, men de kom sterkere tilbake etter en stund da ølet hadde blitt varmere. Smaken avsluttes med en beskhet som de kunne vært foruten.

Jeg blir mer og mer fascinert over USA og deres øltradisjoner. Det er så mye godt som kommer fra "over there". Den jeg har foran meg er skummel god, og helt klart et førsteklasses handtverk. For min del så savner jeg noe mer fylde, mer originalitet og litt mindre "friskhet" (Kan skyldes at det ble servert for kaldt).

Poeng: 85 av 100
Pris: 98,-
Hvor: Henrik Øl og Vinstove
Test nr: 147 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar