mandag 29. august 2011

Øltest: Nøgne Ø, Dark Horizon 2. edition 2007 årgang, 17,5% #12574

 Siste helgen i Bergen var jeg innom Henriks Øl og vinstove for en siste øl. Der traff jeg bloggkollega StoreMy, og som seg hør å bør når en trønder flytter fra Bergen, fikk jeg en avskjedsgave fra Sammy - En DH2

Dark Horizon 1-3 er en serie som det ligger mye kjærlighet i når man brygger det. Det er lagret over en lengre periode, og blir bedre jo lengre du venter med å drikke det. Jeg har testet DH3, og nå har jeg DH2 og jeg sier ikke nei takk til en invitasjon hvis noen har en DH1 liggenes på lur. Da kommer jeg gjerne på besøk.

Ølet er svart som olje, lett fint skum som henger igjen i glasset som olje - herlig. Det lukter av karamell, litt snev av alkohol, kaffe og malt. Jeg kjenner en sterk smak av alkohol, malt, mørk sjokolade, litt søt lakris, soyasaus med noe surhet mot slutten. Smakene slår dessverre ikke slik jeg hadde forventet.

Boksen kan fint brukes
til å ha spagetti i etter
at innholdet er fortært.  

Ølet ble servert for kaldt, så jeg måtte bare vente på at det ble temperert.

God og fyldig munnfølelse. Det er herlig å "tygge" øl.

En god øl, som må nytes før utgangen av 2020.

Poeng: 86 av 100
Pris: 325,-
Hvor: Henrik Øl- og Vinstove
Testnr: 205

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar