fredag 23. desember 2011

Juleøltest: Duell, Hansa, Julebrygg, ekstra vellagret, 6% 2010 vs. 2011

2011
Årets siste duell er mellom 2010 årgangen og 2011 årgangen av Hansa vellagret. I fjor så testet jeg dette ølet og gav det en god skår, men savnet mer fylde. Jeg bestemte meg for å lagre dette ølet til i år, og nå tok jeg det frem med årets utgave.

Begge årgangene har en mørk fin farge, men merker at det er mer kullsyreinnhold i årets utgave og skummet faller mye fortere i 2010 årgangen. Lukten har og noen få nyanseforskjeller. 2011 har en spissere lukt enn 2010 årgangens mer runde og fyldigere lukt. Det er ikke snakk om mye, men den er der.

2010
Når det gjelder smak og balanse kommer er 2010 også noe bedre, men begge årgangene er vannete og ikke så fyldig som jeg skulle ønske.

Jeg vil konkludere med at dette ølet, i motsetning til Dahls Juleøl, ikke trenger lagring. Jeg ser og at poengsummen jeg gir i årets test, kontra fjorårets test av samme ølet, er strengere. Det er nok fordi smaksløkene mine er blitt mer trent og kanskje mer kresne.

Poeng: 2010: 63, 2011: 62
Pris: -
Hvor: -
Testnr: 299 og 300

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar